Øk din mentale kapasitet før triathlon!

Triathlon: I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva du kan gjøre for å øke din mentale kapasitet i forkant av et triathlon.

Øk din mentale kapasitet før triathlon!


Når en utøver skal forberede seg til et triathlon, så er det svært vanlig at hovedfokuset ligger på utøverens fysiske prestasjoner. Hver enkelt utøver har ulike styrker og forbereder seg på forskjellige måter, så det kan være snakk om både muskelbygging og utholdenhet.
Utøverens mentale kapasitet havner med andre ord kjapt i andre rekke. Selv om det ikke er uvanlig, så betyr ikke det at det er slik det bør være. Det mentale er minst like viktig som det fysiske, og det finnes forskjellige måter å jobbe med dette på.
Et eksempel på en aktivitet som sørger for at hjernen virkelig får kjørt seg, er kortspillet poker. Poker er en god hjerneøvelse som vil hjelpe deg å øke din mentale kapasitet som utøver. Derfor vil ikke det å spille et slag poker være å forakte i oppkjøringen til triathlon!
I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva du kan gjøre for å øke din mentale kapasitet i forkant av et triathlon. I tillegg til å spille poker da, selvsagt.




Hva er triathlon?

Før vi går nærmere inn på hvordan du bør gå frem for å forberede deg til et triathlon, så er det et viktig spørsmål som må besvares først. Som utøver er dette selvsagt noe du har full kontroll på, men hva er egentlig et triathlon? Hva menes med dette begrepet?


Ettersom det er snakk om fysisk og mental styrke, så skjønner man relativt raskt at triathlon har noe med sport å gjøre. Men det skiller seg litt ut fra den tradisjonelle definisjonen vi har av sport generelt. Triathlon er nemlig en sport som består av flere øvelser. Individuelt sett kan aktivitetene passe for eldre og yngre, men sammenlagt og i konkurranse bør en helst være ung og i kjempeform.

Ettersom triathlon er en sport som består av flere øvelser, så havner sportsgrenen innen kategorien som kalles «multisport». Det er et begrep som brukes når denne og lignende sportsgrenser skal omtales.

Slik foregår et tirathlon

Et triathlon er en kombinasjonskonkurranse av tre forskjellige sportsgrener. Og det er alltid de tre samme sportsgrenene det gjelder.


Om du har et ønske om å delta i triathlon, så må du forberede deg på både det å svømme, sykle og løpe. Det er altså sportsgrenene svømming, sykling og løping som gjelder i forbindelse med et triathlon.

Triathlonet følger alltid denne samme rekkefølgen. Alle utøvere begynner med svømming. Sykling kommer som nummer to, og løping er alltid sist. Hvor lang distansen på de forskjellige etappene er, vil imidlertid variere fra gang til gang.

Triathlon er en konkurranse som baserer seg på tid, og alle utøvere begynner samtidig. Et annet begrep for det er fellesstart. Og så er det i de fleste konkurranser, det er om å gjøre å være den første som løper over målstreken!

Slik forbereder du deg til triathlon

Det å delta i et triathlon er ikke bare-bare. Du er med andre ord nødt til å forberede deg, om du skal ha en sjanse til å være den som vinner hele løpet.


Å gjennomføre et triathlon er en krevende øvelse. Ikke nødvendigvis fordi selve løpet er veldig langt, men fordi det er mye som skal gjøres rett etter hverandre.

Derfor skal vi gi deg noen konkrete tips i forbindelse med forberedelser til et triathlon nedenfor.


Du må øve

Øvelse gjør mester. Selv om det er en klisjé, så er det helt sant. For noen føles kanskje dette som bortkastet tid, men vi kan garantere deg at det ikke er det.


Dypp hodet ditt i vann

Den første øvelsen i et triathlon, er alltid svømming. Og derfor bør du forberede deg på at vannet du hopper ned i, er kaldt. Ved å dyppe hodet ditt i vann først unngår du å bli utsatt for et kuldesjokk av en annen verden!




Ikke kjør på fra første stund

En av grunnene til at du bør øve, er at du bør lære deg når du skal kjøre på og når du skal holde litt igjen på styrken.


I forbindelse med både syklingen og løpingen bør hovedfokuset være på å finne et tempo du kan holde hele veien. Da unngår du at noen snapper seieren rett foran nesten din fordi du har brukt opp alle kreftene dine i begynnelsen!





Få de beste tipsene rett i innboksen!


Les også