Nei, du trenger ikke å være topptrent for å vinne i skiftesonen under et triathlon

Triathlon skiftesone

SLIK BLIR DU RASK I SKIFTESONEN: Du trenger ikke å være topptrent eller å ha deltatt tidligere for å knuse motstanderne i skiftesonen.


Nei, du trenger ikke å være topptrent for å vinne i skiftesonen under et triathlon


Triathlon skiftesone er overgangene mellom de ulike disiplinene. Alle triathlon konkurranser har to stk skiftesoner. De er kalt T1 og T2. T1 er i overgangen mellom svøm til sykkel, mens T2 er mellom sykkel og løp.

Følg disse enkle rådene og ting vil bli lettere neste gang du skal i din triathlon skiftesone!



Tiden som blir brukt i skiftesonen under et triathlon blir også medregnet i deltakernes slutttid. Klokka går kontinuerlig fra deltakerne starter å svømme, til de løper i mål.


Selv om du ikke er i din beste form, så kan du fortsatt spare inn verdifulle sekunder i skiftesonen under et triathlon.


Her kan du se hvordan Lance Armstrong løste oppgaven i overgangen fra sykkel til løp under en Ironman-distanse.



Slik legger du opp din skiftesone under et triathlon


Målet ditt er at du skal komme deg raskest mulig ut på neste øvelse under konkurransen. Dessverre er det mange som ikke har tenkt på denne biten og en kan ofte se på resultatlistene at deltakere kaster bort mange minutter. Ved å være godt forberedt og ha en plan, slipper du å kaste bort unødvendige sekunder.



Det finnes veldig mange løsninger og hver deltaker har som regel sitt eget system. Det viktigste er å ha en plan om hva man skal gjøre, og når man skal gjøre det.


Slik kan du legge opp skiftesonen:


Start fra venstre og jobb deg mot høyre. 


Det som ligger helt til venstre, er det du skal ta på deg først. Som vist på bildet ligger hjelmen helt til venstre og det betyr at hjelmen er det første som skal på. Sist i rekken, helt til høyre, finner man løpeskoene. Disse skal på helt til slutt, etter at syklingen er over (T2).


Hva skal ligge i skiftesonen?


Minst mulig. Ta vekk bagger, flasker og annet du ikke trenger. Utstyr som Racebelt og elastiske skolisser (allerede på skoene) er gull verdt hvis du ønsker å gjøre tiden i skiftesonen minst mulig.


Et godt tips er å orientere seg godt i triathlon skiftesonen. Med høy puls og med en sliten kropp kan selv de enkleste ting gå i glemmeboken. Ofte ser man at deltakere løper feil vei ut av T2, og det er heller ikke sjeldent at deltakere peiler seg ut feil retning etter å ha kommet opp av vannet.


Før konkurransen vil det derfor være svært lurt å se for deg hvilken rute du må ta for å komme til din plass i skiftesonen.




Få de beste tipsene rett i innboksen!


Les også