Aerodynamikk sykkel: Spar 9 minutter på et triathlon

Marius Undrum Guider

⏱ Sist oppdatert 08.09.16
Marius Undrum

Marius Undrum

Facebook

Forfatter, triatlet og daglig leder for Triathlonutstyr.no

Infografikken gjengitt i tekst:

Sykkel Aerodynamikk: 8 tips for større fart:

1. Barber beina og skyt fart

Du kan spare opptil 82 sekunder ved å barbere leggene. Tester gjennomført av Specialized viser at gjennomsnittspersonen sparer 70 sekunder. Deltar du på en sprint (20 km sykling) kan du altså spare 41 sekunder, bare ved å fjerne håret på leggene. Tips (ekstremt): fjern håret på armene og du sparer ytterligere 19 sekunder. Tid spart: 61 – 82 sekunder

2. Skaff deg tempohjelm

Har du vært på en triathlonkonkurranse, har du helt sikkert sett at mange deltakere bruker tempohjelm. Og det med god grunn. Ved å bruke tempohjelm kan du spare opptil 60 sekunder kontra bruk av vanlig landeveishjelm. Bruker du aerohjelm? Da sparer du 40 sekunder. Tid spart: 45 – 60 sekunder

3. Bruk tempobøyler og gjem deg for vinden

Ved å bruke tempobøyler får du en mer aerodynamisk posisjon. Du kan spare opptil opptil 2 minutter og 14 sekunder (30 watt) ved å forbedre din sittestilling. Tips: du blir mer aerodynamisk ved å sykle med knekk i albuen (90 grader vinkel), kontra å “ligge i bukken”. Tid spart: 95 – 134 sekunder

4. Ha på deg tettsittende bekledning og startnummer

Tettsittende bekledning, som trisuit eller tempodrakt, bryter lettere igjennom vinden enn vanlige sykkeltrøyer som blafrer. Desto mer tettsittende, desto raskere vil det gå. Her kan du spare hele 91 sekunder. Og klarer du å få startnummeret til å sitte tett inntil kroppen, sparer du enda mer. Tid spart: 50 – 91 sekunder

5. Gjør deg smalere på sykkelen

Ved å presse armer og bein inn mot sykkelen blir du smalere. Bli så kompakt, lav og flat som mulig og du kan spare opp i mot 60 sekunder. Tips: Ikke la det gå på bekostning av din wattproduksjon. Tid spart: 20 – 60 sekunder

6. Hjul: Lavprofil vs høyprofil

Ved å bytte ut dine lavprofil hjul med høyprofil, kan du spare mellom 30 og 55 sekunder. Tips: du blir mest aerodynamisk ved å bruke høyprofil bak og lavprofil forran. Tid spart: 30 – 55 sek

7. Bruk tåovertrekk

Ved å bruke tettsittende skoovertrekk kan du spare 30 sekunder. Tips: Neste gang du handler sykkelsko, tenkt aerodynamikk og ikke vekt. Tid spart: 25 – 35 sekunder

8. Ha flaskene på riktig sted

Ved å bruke flaskestativ bak sete unngår flaskene og skape motstand for deg. Du kan spare opptil 25 sekunder. Tips: Har ikke flaskestativ bak sete? Bruk aeroflasker. Tid spart: 10 – 25 sekunder

 

Alle tall tar utgangspunkt i en hastighet på 35 km/t over en strekning på 40 km (olympisk distanse). Dersom du bruker lenger tid, vil du også spare mer. Hvor mye tid du kan spare avhenger av alt fra tilgjengelig utstyr til kroppsfigur.

Research til «Aerodynamikk Sykkel: 8 tips for større fart» ble gjort ved tall og data fra kildene listet opp nedenfor.

Kilder:

 

Les også: