Velg riktig app til sykkel: Kom i bedre form med sykling hjemme!

App til sykling hjemme
APP TIL SYKKEL: Lurer du på hvordan du skal holde deg i form i denne isolasjonsperioden på grunn av koronaviruset?

App til sykkel: Kom i bedre form med sykling hjemme!


Lurer du på hvordan du skal holde deg i form i denne isolasjonsperioden på grunn av koronaviruset? Mange av oss har syklet i vei i kjelleren en stund nå, takket være moderne treningsapper.



Disse appene har en stor del av æren for at innendørs sykling og spinning har gått fra å være universelt hatet av alle syklister, til å bli noe av det mest populære innen sporten. Den stadige utviklingen av ny teknologi forandrer absolutt hele samfunnet vårt. Både måten vi jobber på og måten vi tilbringer fritiden vår på er helt annerledes enn for fem-ti-femten år siden. Nye apper driver samfunnet vårt fremover, bare se på apper som Snapchat, Instagram, Vipps, og en rekke andre apper til både privatøkonomi, jobb og hobbyer. Selv nettcasinoer lager egne apper hvor man kan spille korte sekvenser mellom andre gjøremål, og få oversikt over aktuelle casinotilbud akkurat nå.


1. Komme i gang

Alle treningsapper bruker strøm til å avgjøre hvor raskt du beveger deg gjennom en virtuell verden, eller for å diktere intervaller. Det er tre måter disse appene kan bestemme strøm på; en smarttrener, en wattmåler, eller virtuell strøm. De første to er ganske selvforklarende. Smarttrenere og wattmålere kobler seg til enheten din gjennom enten Bluetooth eller ANT+ (du trenger kanskje en dongle som støtter ANT+ for wattmåleren), så vil appen kunne se hvor mange watt du genererer. Hvis smertehulen din består av en enhet som ikke kan benytte seg av kunnskapen om hvor mye watt\kraft du genererer, trenger du ikke bruke masse penger på en wattmåler. Du trenger derimot en hastighetsmåler og en tråkkfrekvensmåler.


Alle har sin egen unike kraftkurve, og takket være folkene bak TrainerRoad er det mulig å genere et estimat basert på hastighet og tråkkfrekvens. Det finnes noen ulemper med virtuell kraft, blant annet at nøyaktigheten avhenger av appen. Virtuell kraft vil heller ikke være like nøyaktig som et wattmeter, men vil være nære nok til at du kommer i gang med treningen din.


2. Windows, Mac, iOS, Android?

Før du fyller ut betalingsinformasjonen din for abonnement på en app, må du dobbeltsjekke at den er kompatibel med plattformen du planlegger å bruke. For det meste funker de fleste apper på datamaskin og iOS, men noen av dem funker ikke så bra på Android – og noen er tilgjengelig også på Apple TV.

3. Hva er målet ditt?

Ønsker du bare å ta deg en tur, konkurrere, sosialisere og utforske veier verden rundt? Forbereder du deg til et ritt og på utkikk etter svært spesifikke intervaller? Det finnes plenty av apper som lar deg gjøre alt dette, men på samme måte som multiverktøy kan gjøre alt. Spesialiserte verktøy er overlegne til sitt bruk. Det finnes apper som er designet kun for intervalltrening, og de tilbyr en langt bedre opplevelse enn generaliserte treningsapper som dekker litt av alt. Appene som er designet for å gi en sosial sykkelopplevelse gjør dette på en langt bedre måte enn treningsapper som har lagt til et sosialt element i senere versjoner.



Fordelen for deg er at uansett hvilken app du velger, så vil du bli i bedre form så lenge du faktisk bruker den.


Image

4. FTP

FTP står for Functional Threshold Power og er den høyeste gjennomsnittskraften du kan opprettholde i en time. Dette tallet anses vanligvis som gullstandarden for å estimere nivået ditt, og alle treningsapper har adoptert en eller annen form for FTP for å stille inn intensiteten på treningsprogrammet. Hver app vil enten ha en innstilling for å sette FTP, eller så må du gjennomføre noen tester som appen bruker til å kalkulere FTP-en din.




Få de beste tipsene rett i innboksen!


Les også