TRIATHLONSYKKEL VS TEMPOSYKKEL: Det er kun et godt trent øye som ser forskjell på triathlonsykkel og temposykkel. Illustrasjonsfoto: Unsplash.com
Hva er forskjellen på temposykkel (triathlon) og landeveisykkel?
Det er kun et godt trent øye som ser forskjell på triathlonsykkel og temposykkel. Les videre og du vil forstå hvorfor.
En temposykkel er en sykkel beregnet for bruk i individuelle konkurranser, samt lagtempokonkurranser. Det finnes flere varianter av temposykkel avhengig av bruksområde: bruk i velodrom, triathlon eller temporitt som følger UCI i sitt reglement (Verdens sykkelorganisasjon).
- Temposykler har tyngre utveksling. Rittene er relativt korte og tillater høy fart.
- Temposykler har ofte høyprofil eller platehjul som er mer aerodynamisk.
- Rammen er tilpasset for fart. Wire er ofte gjemt i rammen, bremser er skjult og rammen er støpt i typisk V-form, som gjør at sykkelen bryter mer effektivt gjennom vinden.
- Det øverste røret (front-tube) er vanligvis et par centimeter kortere for å oppnå bedre posisjon når syklister bruker tempobøylene. Dette gjør også at rytteren oppnår en bedre og mer aerodynamisk sittestilling.
Temposykkel er ikke alltid det beste alternativet
Temposykkelen er tyngre, har dårligere håndteringsevner, ryttere aktiverer andre muskler og den gir dårligere komfort. Sittestillingen kan også gjøre sykkelturen mindre sosial når flere trener sammen.
På grunn av at tempoetapper er relativt flate, kommer vekt og håndtering i skyggen av aerodynamikk.
Temposykkel vs Triathlon sykkel
Som sagt, det er kun et godt trent øye som klarer å skille temposykler fra triathlonsykler.
UCI, det internasjonale sykkelforbundet, har spesielle krav som gjelder for å delta i temporitt. I triathlon er reglementet mye hyggeligere og langt i fra like strenge krav.
UCI sin 3:1 regel
Regelen satt av UCI betyr at ingen flate eller rør kan være mer enn 3 ganger lenger enn frontarealet. Dette fører til at triathlonsykler og temposykler har forskjellige fronter og gafler.
UCI har også regler for oppsett av styreforlengere og avstanden fra front bestemmes av avstand målt fra senter krank.
De tre største forskjellene er:
#1: En triathlonsykkel har ofte en brattere vinkel på seterøret. UCI krever 5 cm avstand fra enden på sete til midten av krank. (se bilde). I triathlon finnes ikke denne regelen og mange velger derfor å sitte lenger fram på sykkelen. For rammeprodusenter er dette et kjent dilemma. Løsningen blir ofte at seterøret kan snus 180 grader og dermed passe til begge segmenter.
#2: Noen triathlonrammer oppfyller ikke de strenge reglene for utforming angitt av UCI.
#3: Noen triathlon sykler bruke mindre hjul, 650c, istedenfor tradisjonelle 700c. Dette gjøres primært for å få sykkelen lavere og dermed skape minst mulig luftmotstand.