Styrketrening for syklister

Styrkeprogram for syklister

Marius Undrum guider-lastned, treningsprogram 0 Comments

⏱ Sist oppdatert 28.08.17
Andre Undrum

Andre Undrum

Facebook

Personlig trener, syklist og skribent for Triathlonutstyr.no

Styrkeprogram for syklister

Dette er et styrketreningsprogram som er utformet for å øke din prestasjonen på sykkelsetet. Det er bevist med et lignende program at elitesyklister har økt sin maksimale styrke med 20-30% i en tilsvarende treningsperiode.

Det er viktig å komme i gang med styrketrening raskt etter endt sykkelsesongsesong for å opprettholde, og deretter øke muskelstyrken inn mot neste sesong.

Jeg anbefaler deg å starte med dette programmet nå, slik at du får god tid til å bygge grunnlaget frem mot neste sesong. Enten du er ny eller en erfaren ringrev på treningssenteret, start pent. Alltid tenk teknikk fremfor kilo!

Øvelser med ett bein kan erstattes med to bein om ettbeinsøvelser føles for belastende. Siste repetisjon på siste serie skal være til utmattelse- man skal ikke sitte igjen med en følelse av at man kunne klart to repetisjoner til.

Styrkeprogrammet strekker seg over 12 uker.

BONUS: Last ned Styrkeprogrammet for syklister og skriv ut PDF-filen i utskriftsvennlig format. Last ned utskriftsvennlig versjon nå.

Denne informasjonen er basert på heftet, «Treningsanbefalinger for å bedre sentrale fysiologiske faktorer i sykkelprestasjon», utgitt av Olympiatoppen i samarbeid med høgskolen i Lillehammer og Norges sykkelforbund.

Lykke til med sesongoppkjøringen i en variert og lystbetont treningshverdag!

André Undrum med bachelor i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøgskole og personlig trenerutdanning fra Active Education, samt aktiv hobbysyklist, har tilpasset denne informasjonen for å treffe aktuelle målgrupper bedre.

Les også:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *