Triathlon – en guide for nybegynnere!

Marius Undrum Guider 0 Comments

⏱ Sist oppdatert 23.08.17
Marius Undrum

Marius Undrum

Facebook

Forfatter, triatlet og daglig leder for Triathlonutstyr.no

Triathlon – en guide for nybegynnere

For å si det rett ut: triathlon er en morsom, spennende og utfordrende idrett hvor mennesker med ulike evner og fysiske forutsetninger virkelig har muligheten til å presse seg selv helt til yttergrensene!

I noen konkurranser har man til og med muligheten til å prøve seg i de samme løypene som proffene – og faktisk samtidig som dem. Uansett; hvis du aldri har prøvd triathlon tidligere så kan det kanskje oppleves som litt skremmende i starten. Husk bare på at absolutt alle har hatt sitt første løp en eller annen gang, og videre i artikkelen kan du finne noen tips og svar på spørsmål som du kanskje sitter inne med.

Mange tenker nok utvilsomt på hvilket utstyr man bør velge, og det er jo en kjenngjerning at man får bedre sykler og løpesko, samt øvrig utstyr, hvis man legger litt penger i potten. Dog, en sykkel til rundt 10.000 kroner er mer en godt nok på et amatør- og mosjonistnivå. Trenger man penger til slike investeringer kan et besøk innom for eksempel STK Finans være smart.

Hvilken distanse bør du velge?

Hvis du aldri har deltatt i et triathlon før eller ikke har noen erfaring med utholdendhetsidretter, så kan et langdistanseløp sannsynligvis bli en for hard start for deg. Kanskje er det smartere å kikke etter et sprintløp eller en olympisk distanse i starten? En sprint vil for eksempel kunne bestå av 750 meter svømming, 20 kilometer på sykkelen og 5 kilometer løping.

En olympisk distanse vil være 1500 meter svømming, 40 kilometer sykling og 10 kilometer løping. I tillegg til disse distansene har man de mer ekstreme variantene som er halv ironmann og full ironman – men som sagt; ikke start med disse hvis du ikke har erfaring nok.

Har du derimot erfaring med langdistansesykling, maratonløp eller konkurransesvømming så kan faktisk en fulldistanse være noe for deg. Dette må du nesten selv vurdere på bakgrunn av din fysiske form.

Hvilket utstyr trenger du?

Et minstekrav av utstyr som du trenger til din første triathlonkonkurranse er en sykkel som kan brukes på veien, samt en hjelm. Begge disse vil bli sjekket av arrangøren for å se om de fungerer tilfredsstillende før løpet begynner. Du vil som nevnt også trenge løpesko og passende utstyr til svømmedelen. Sistnevnte vil være naturligvis være avhengig av temperaturen i vannet. Reglene i triathlon slår fast at man skal ha brystpartiet dekket til enhver tid når du sykler og løper, og startnummeret ditt skal også vises til enhver tid under sykkel- og løpedelen. Når det gjelder festing av startnummeret foretrekker mange å bruke et spesialbelte til dette.

Mange deltakere foretrekker en såkalt ‘trisuit’ som vil kunne fungere godt i alle tre disiplinene, men dette er på ingen måte noen nødvendighet. I tillegg til alt dette så er det en del andre ting som du kan dra nytte av, og dette kan være svømmebriller, solbriller, sykkelsko, sykkelcomputer, GPS klokke etc. Igjen; ikke heng deg så opp i utstyret, men du vil garanert merke at jo flere triathloner du gjennomfører jo mer utstyr vil du se på som en nødvendighet. Stikk innom Lånemegleren.no for å fikse finansiering til dette ved behov.

Når bør du ankomme løpet?

Dette vil variere fra løp til løp, og når du er påmeldt vil arrangøren sende deg e-post med detaljer om konkurransen god tid i forveien slik at du har muligheten til å planlegge godt. I sprintkonkurransene kan man som regel registrere seg og sjekke inn sykkelen på selve konkurransedagen, mens man vanligvis må gjøre dette dagen i forveien på de lengre løpene. Du har naturligvis også muligheten til å sende en e-post til arrangøren hvis innsjekkingstidspunktene går ut over reise- og overnattingsplanene dine.

Trenger du et lass med karbohydrater før en triathlon?

Her kan man egentlig trygt si ‘nei’ – i hvert fall før en sprintkonkurranse. Så lenge du har inntatt et sunt og balansert kosthold i dagene før konkurransen samt hatt et måltid 2-3 timer før start vil det gå fint. Dog, på veldig varme dager kan dehydrering være et faremoment, så det er derfor bare å fortsette å drikke! Enkelte ganger vil man kunne oppleve at starten går tidlig på morgenen og da kan det å spise 2-3 timer i forveien være en utfordring for apetitten. Da kan man for eksempel spise et litt større måltid kvelden i forveien, for eksempel litt ekstra pasta, men ikke så ekstremt mye. Morgenen etterpå kan en litt lettere frokost være tilstrekkelig.
Men; snakker vi om de lengre distansene vil inntak av næring være betydelig mye viktigere og her er det smart å hente inn ekspertråd eller lytte til dem som har lang erfaring.

Er det skummelt å svømme i åpent vann/hav?

Klart det kan være det! Hvis konkurransedagen er den første gangen du svømmer i åpent hav kan det utvilsomt oppleves forstyrrende og helt forskjellig fra å svømme i et ‘trygt’ basseng. Det ingen baner å følge, det kan oppleves mørkt og det kan smake forferdelig. Hvis svømmingen foregår i havet så kan du også ha strømmer og bølger å slåss mot, så det er ingen tvil om at det kan være utfordrende. Et godt råd er å finne en innsjø, et vann, en elv eller en strand/fjære hvor du kan øve deg på dette, men husk å ha med deg noen som passer på – og da fortrinnsvis noen som har kunnskap om livredning. Dette bør gjøres flere uker i forkant av konkurransen.


Selv om du er komfortabel i åpent vann så har du andre triatleter å konkurrere mot, og en massestart betyr at det kan bli svært folksomt og at en hel skokk med svømmere vil sikte på det samme vendepunktet. Hvis det er det første konkurransen din eller at du opplever at svømming ikke er din sterkeste side, så er det ingen skam i å avvente litt og finne roligere vann.

Vil løypen være merket?

Arrangøren vil sannsynligvis sende deg en kart som viser en oversikt over løypen i god tid før konkurransedagen. I noen løp vil du oppleve at veien er stengt av i forbindelse med konkurransen, mens det i andre tilfeller ikke vil være slik. Du må huske å tilpasse deg lokale trafikkregler hvis du skal konkurrere i utlandet. I de fleste tilfeller merkes sykkelruten tidlig slik at du har muligheten til å kjøre eller sykle løypen i dagene før selve konkurransedagen. Du vil uansett få hjelp av merking i form av skilt/plakater og vakter langs løypen.

Med denne lille guiden skulle du nå ha fått et lite innblikk i hvilken konkurranse du burde velge som nybegynner, hvilke forberedelser som kan være smart, litt om utstyr og selve gjennomføringen.

Da gjenstår det bare å ønske deg velkommen til en av verdens tøffeste idretter og lykke til!

Les også:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *