Hvilken rolle spiller restitusjon i din trening?

restitusjon og trening
Restitusjon og trening: Det er utrolig mye fokus på prestasjon når det kommer til trening.

Hvilken rolle spiller restitusjon i din trening?


Det er utrolig mye fokus på prestasjon når det kommer til trening, og det kan være vanskelig å lede noe av fokuset over på hvile og avslapning. Her skal vi se litt nærmere på hvordan du kan bringe dette fokuset inn i ditt treningsregime så du kan gi plass til den restitusjonen du trenger for å yte ditt beste.



Suppler med hjemmetrening

Det er selvfølgelig viktig med gode utendørsøkter og økter i treningsstudio, men visste du at det også kan være en god ide å få til noe trening hjemme? Når man trener hjemme er det i vante omgivelser som på mange måter ikke er like prestasjonsorienterte som de er på treningssenter eller ved utendørstrening. Derfor kan det være en god å innrede et mer avslappet mentalt rom for trening hjemme, som tilrettelegger for en annen måte å trene på, og kanskje andre treningsformer som er et godt supplement til den treningen du gjør spesifikt rettet mot triathlon.


Det finnes flere treningspraksiser som har fokus på nettopp strekk og avslapning, og oppbygging av kjernemuskulatur på en måte som ikke krever store apparater eller et treningssenter i det hele tatt.


Har du for eksempel tenkt på at du kan ta en halvtime eller time yoga hjemme hver dag? Enten om morgenen eller om kvelden, for å sikre at du får mest mulig ut av et avslappende hjemmemiljø. Yoga er bygget på både puste-, styrke- og strekkøvelser som kan gi deg en treningsform som også tillater en form for avspenning. Det kan være et godt supplement til triathlontreningen din, og er ikke prestasjonsbasert i samme grad. Med yoga skaper man et avslappet rom som gir tankene plass til å flyte og pusten tid til å komme i sync med kroppen. Dette kan være et godt fokus hvis man vil få mer fokus på hvile og restitusjon i treningsregimet sitt.



Restitusjon


Finn avslappende aktiviteter

Det er også lurt å bygge seg opp et lite bibliotek med aktiviteter som kan gi rom for avslapning i en stressende hverdag og i et aktivt treningsregime. Det kan være lurt å finne aktiviteter som lar deg koble helt av og tenke på andre ting. Det kan for eksempel være en god tv-serie eller noen gode filmer, som får deg til å senke pulsen og trekke pusten helt ned i magen. Det kan nemlig gjøre underverker når man trenger god hvile mellom harde treningsøkter.


Kanskje kan du sette sammen en liten liste med god underholdning som får deg til å slappe godt av? Så har du alltid noe du kan trekke på når du trenger å få pulsen litt ned og la kroppen hvile ordentlig. Det er nemlig deilig passivt å se på tv eller film, fordi man verken skal ta stilling med kropp eller sinn. Men det er ikke sånn at man utelukkende kan bruke passiv underholdning når man vil slappe av.


Det er nemlig sånn at når man ser film eller tv-serier, så får man av og til også rom til å tenke på andre ting, og hvis man vil utelukke det, kan man kanskje finne noe som er mer aktivt, men som allikevel lar kroppen få den hvilen den trenger.


Norgescasino kan tilby aktiv underholdning i form av underholdningsspill som lar deg få tankene over på noe helt annet. Dermed kan du kose deg aktivt med god underholdning og morsomme spill, selv om kroppen får slappet godt av. Derfor er det et godt alternativ til tv eller film, og man kan med fordel utvide begrepet underholdning til også å gjelde for online spill.



Finn ro i deg selv

Det handler nemlig om å finne roen i seg selv. Hvile er viktig, og i tillegg til å sørge for at man får nok søvn, er det også helt essensielt at man finner gode avslapningsteknikker som gjør det lettere å finne roen når man trenger å gire ned noen hakk. Det kan nemlig fort bli veldig overveldende hvis man ignorere behovet for hvile og restitusjon over lenger tid, da kan man fort gå på en smell både i hverdags- og treningssammenheng. Derfor er dette også et svært viktig fokus å få inn i sin trening. Restitusjon og hvile kan nemlig være nesten like viktig som treningen i seg selv, du kan bare spørre toppidrettsutøvere. Det er ingen grunn til at det ikke også skal være en essensiell del av ditt regime.


Du kan finne roen gjennom avslapningsteknikker, yoga, søvn og god underholdning. Det er helt opptil deg hvordan du setter sammen din plan for restitusjon og andre treningsformer.





Få de beste tipsene rett i innboksen!


Les også