Noen triatlon-tips du kanskje ikke har tenkt på

Mange Aha-opplevelser: Din første triatlonkonkurranse vil kunne gi mange aha-opplevelser. For deg som konkurrerer for første gang har vi noen tips basert på de vanligste nybegynnerfeilene.

Noen triatlon-tips du kanskje ikke har tenkt på


Din første triatlonkonkurranse vil kunne gi mange aha-opplevelser. For deg som konkurrerer for første gang har vi noen tips basert på de vanligste nybegynnerfeilene.

Følger du disse vil det gjøre løpet til en mye bedre opplevelse. Skjenk derfor disse forholdene en liten tanke før du stiller på startstreken.

Triatlon på vei inn i det gode selskap

Det er gøy å se at også de populære sportskanalene viser triatlon, for grenen har vært OL-gren siden Sydney 2012. I 2020 kom også miksstafett på programmet.


De som har et forhold til sporten og følger med på resultatene kan legge inn sine innsatser på Bet365 Norge. Det kan være et godt krydder for interessen.


Tre ting som må være i orden før du starter

Vi starter med det som kanskje burde være opplagt.


For det første bør du ha et godt treningsgrunnlag. Det gjelder i alle de tre disiplinene. Følg helst spesielle treningsprogram for triatlon.


For det andre må utstyret være i orden. Du vil merke det underveis dersom konkurrenten har bedre sko enn deg. Sjekk de anbefalte utstyrslistene fra triatlonforbundet.


Sist, men ikke minst: Vær mentalt forberedt. Dette skal gå bra!


Ikke undervurder svømming i åpent vann

For mange deltakere er svømming en relativt ny erfaring. Man har kanskje trent løping og sykling i årevis, før man supplerer med svømming.


Her vil vi si at det ikke holder utelukkende med bassengtrening. Det er nemlig noe helt annet å svømme i åpen sjø. Legg derfor inn noen realistiske økter under slike forhold..


I selve konkurransen kan det være en ide å legge seg bak en litt bedre svømmer. Da følger du med i dragsuget og sparer krefter.


Løping etter sykling – en spesiell opplevelse

Har du prøvd det før, vet du hva vi snakker om.


Det å begynne å løpe etter en lang sykkeltur er noe helt annet enn å bare løpe. Det føles i beina etter syklingen.


Treningen bør derfor legges opp til å tilvenne seg dette. Kombinerte sykkel- og løpeøkter bør være nærmest obligatoriske. Trening med flere disipliner etter hverandre kalles gjerne for «brick training».


Sjekk løypa på forhånd

De fleste hobbyutøvere trener for en bestemt konkurranse. Det kan være en fordel ettersom de kan tilpasse treningsopplegget. Aktive utøvere må på den annen side være forberedt på alle mulige forhold.


Det ville uansett være en tabbe å ikke ha kjennskap til terrenget før man stiller til start.


Er det for eksempel mye klatring i syklingen, er det annerledes enn om det hovedsakelig er flatt. Skal du delta i Oslo triatlon og bor i nærheten av hovedstaden, kan du legge inn noen turer til Sognsvann der svømmedelen skal foregå.


Les flere tips

Det ligger mye læring i andres erfaringer. Folk som tidligere har vært gjennom den konkurransen du har sett deg ut, kan fortelle mye om hva som lønner seg å gjøre, eller ikke gjøre, både i forkant og under selve konkurransen.


Du kan også lese vår artikkel 14 triatlon-tips som gjør at du vil spare mange sekunder.






Få de beste tipsene rett i innboksen!


Les også