Slik trener du kjernemuskulaturen med Kettlebells

Trene kjernemuskulatur kettlebells

TRENE KJERNEMUSKULATUREN MED KETTLEBELLS: Slik trener du kjernemuskulaturen  Illustrasjonsfoto: Unsplash.com


Slik trener du kjernemuskulaturen med Kettlebells


For noen år siden hadde ikke mange hørt om kettlebells en gang (selv det faktisk er en 300 år gammel treningsform fra Russland), men nå er det standard treningsutstyr på de fleste treningsstudioer. Kulene finnes gjerne fra to til trettito kilo, og i forskjellige farger.



Som nybegynner bør en selvfølgelig ikke bruke de aller tyngste i starten, men heller tilpasse seg etterhvert som teknikken sitter bedre. Uansett, du klarer gjerne å håndtere tyngre kettlebells enn du tror, så ikke vær alt for forsiktig! Om du trener på helsestudio eller hjemme, så kan det være lurt å få tips fra en bekjent (eller PT) før du starter, slik at teknikken sitter allerede fra starten. Kettlebells er spesielt gode for utvikling av kraft, kondisjon, utholdenhet, koordinasjon og bevegelighet.


Kettlebells er genialt for deg som elsker å trene hjemme! Du kan kjøpe kettlebells på nett, og du trenger ikke mange forskjellige størrelser for å starte opp. Gjerne prøv først hos en venn eller på et treningsstudio, slik at du vet hvilken vekt du skal legge deg rundt. Kjøper du i tillegg en EVA matte eller yogamatte, så har du det som trengs for noen harde treningsøkter hjemme i kjelleren!


Turkish Get Up

En øvelse med kettlebells som er spesielt god for kjernemuskulaturen og stabiliserende muskler er Turkish Get Up. Dette er en serieøvelse med 16 steg, og det er spesielt viktig med teknikk, styrke, koordinasjon og bevegelighet. Les denne artikkelen for å få en grundig innføring i Turkish Get Up: The Ultimate Guide To Turkish Get Up.

Kettlebell Situps

Med Kettlebell Sit-Up trener du spesielt de rette magemusklene og kjernemuskulatur. Det er såpass enkelt som å legge seg ned på ryggen på matta med bøy i knærne som ved en vanlig sit-up, for så å løfte kettlebells’en strakt opp mot taket og ta en sit-up. Det er viktig å bremse på vei tilbake og gjøre flere repitisjoner. Du kan se en video av denne øvelser på Youtube for eksempel, da er det litt lettere å bruke riktig teknikk.


Selv om Kettlebell Sit-Up ser enkelt og lett ut, så ikke la deg lure! Du merker nok snart at det er TUNGT!


Det finnes selvfølgelig mange andre øvelser med kettlebells som er gode for kjernemuskulaturen og stabilitet, og du bær lese denne artikkelen for flere tips.


Uansett, det er ingen tvil om at å trene med disse rare kanonkulene med håndtak er ekstremt effektivt, og ikke minst spennende. Et par økter i uka kan få deg i storform på 1-2-3! Men, det er viktig å kombinere denne treningen med annen styrketrening og vanlig kondisjonstrening!


God trening 🙂



Få de beste tipsene rett i innboksen!


Les også