Hvordan løpe fortere under et triathlon

Hvordan løpe fortere under et triathlon?

Marius Undrum Guider, Tips & triks

Hvordan løpe fortere under et triathlon

⏱ Sist oppdatert 11.09.16
Marius Undrum

Marius Undrum

Facebook

Forfatter, triatlet og daglig leder for Triathlonutstyr.no

Ved å lese dette innleggHvordan løpe fortere - coveret vil du lære hva du bør tenke på når du løper, samtidig som du kan plukke opp noen enkle tips som gjør at du får fart på løpingen.

Alle vil vil vel ha friskest mulig bein på den avsluttende løpedelen?

For en ting er helt sikkert:

1) Du vil føle at det går utrolig sakte
2) Og at du løper totalt uten teknikk

Tenk på dette neste gang du skal løpe:

  • Kort ned stegene.
  • Sørg for at alle bevegelser er i fartsretningen.
  • Prøv å hold albuene i 90 grader vinkel.
  • Ha en rett holdning
  • «Fall fremover»
  • Tren kjernemuskulatur

En forbedret løpeteknikk kan gjøre deg hele 5 minutter raskere på 10 km.

Hvordan løpe fortere i et triathlon

Slik får du friske bein på løpingen

Det å løpe etter å ha svømt og syklet er annerledes enn å løpe med 100 % friske bein. Belastningen som påføres før løpingen gjør at du starter løpingen med tunge bein og ofte med en svært ukoordinert teknikk.

Merk: Ingen løper fortere under et triathlon, enn hva de ville klart under et enkeltstående løp. Likevel takler enkelte triatleter overgangen lettere og taper mindre tid. Derfor er det ikke alltid de beste løperne som har den raskeste løpingen under et triathlon.

Så hvordan løper du fortere under et triathlon?

  • Svømmingen.  Ikke bruk beina under svømmingen. Prøv deg fram og finn ut hva som funker for deg. Noen velger å øke frekvensen mot slutten av svømmingen, mens andre sparer mest mulig krutt.
  • Syklingen. Mot slutten av sykkeletappen kan du bruke lettere gir og øke tråkkfrekvensen.
  • Tren på overgangen. Ved å trene på overgangen mellom sykkel/løp vil du bli bedre. Som endel av ditt ukentlige treningsprogram, bør du inkludere overgangsøkter. Gjerne med høy intensitet.
    • Eksempel: 12 min sykkel, 5 min løping og pause på 3 min. Gjentas fra 2-4 ganger.

Så hvordan løpe fortere?

Løp mer, tren kjernemuskulaturen og jobb med løpsteknikken.

Les også: