Hvordan er den perfekte triatlon-kroppen?

Spesielle kroppstyper: Det spesielle med triatlon er at vi konkurrer i tre forskjellige øvelser. Det de har til felles er at de krever god utholdenhet.

Hvordan er den perfekte triatlon-kroppen?


I mange idretter er det spesielle kroppstyper som dominerer. I basketball er det uomtvistelig bedre dess høyere du er. Kan vi finne noe tilsvarende i triatlon? Er det noen som fra naturens side er bedre disponert for gode resultater i denne sporten utelukkende på grunnlag av kroppsfasongen?

Vi har nok ikke en like klar tendens her som i basketball. Det er imidlertid mulig å komme med noen generelle betraktninger på grunnlag av vekt og høyde når vi ser på de fremste utøverne i idretten.

Tre idretter – en kropp

Det spesielle med triatlon er at vi konkurrer i tre forskjellige øvelser. Det de har til felles er at de krever god utholdenhet. Bortsett fra det, er det ulike egenskaper som trengs for å klatre til topps.


Svært mange har fokusert på én av øvelsene før de finner ut at de ønsker å satse på triatlon.


Kanskje viser det seg at det som manglet for å gjøre suksess i den opprinnelige idretten, var akkurat det som skulle til for å vinne i triatlon.


Finner vi personen med den ideelle triatlon-kroppen, er det også et godt tips for deg som har skaffet deg en Bet365 bonuskode. Men det lønner seg nok også å se på tidligere resultater.


Svømming i en særstilling

Når du løper eller sykler, er det viktig å ikke ha for mye å dra på. Det kan lett konstateres ved å se hvem som deltar i OL eller VM i de respektive grenene. For mange kilo er som en ekstra ryggsekk.


Rene svømmere vil imidlertid ha en viss høyde, velutviklet overkropp og ikke minst et godt vingespenn.


Denne kroppen er perfekt i svømming, men når løpingen og syklingen kommer vil det rett og slett være en del dødvekt.


Forspranget etter svømmingen vil derfor normalt ikke være nok når beina begynner å snakke.


Motsatt vil en som for det meste løper ikke ha nok kraft til å ligge lengst fram i svømmingen.


Av den grunn er det flere høydeforskjeller og kroppsvariasjoner blant topputøvere i triatlon enn i andre idretter. Man søker kanskje den ideelle krysningen av svømmere, syklister og langdistanseløpere.


Lav fettprosent er viktig

Om man ikke er helt sikker på om det er en fordel å være høy eller lav, er det en ting som er sikkert.


Kroppsmassen bør ikke være for stor. Litt styrketrening er nok bra, men for mye muskler er unødvendig bagasje på turen.


Det samme gjelder selvfølgelig fettet. Alle topputøvere både på herre- og damesiden utmerker seg med veldig lav fettprosent.


Still med den kroppen du har

VI har slått fast at triatlon er en sport både for lave og høye. Det med høyde er uansett ikke så mye å gjøre med etter at vi er ferdig utvokst. Trives du med triatlon, er det uansett idretten for deg.


Det med fettprosenten behøver du ikke tenke så mye. Vær heller fokusert på riktig og ernæringsrikt kosthold, slik at kroppen restituerer seg etter treningsøktene.


En liten dessert til søndagsmiddagen forbrennes uansett ganske så raskt hos en triatlon-utøver.






Få de beste tipsene rett i innboksen!


Les også