God restitusjon er nøkkelen til gode resultater

Restitusjon: Det er flere måter å restituere på etter en knallhard trening.

God restitusjon er nøkkelen til gode resultater


Vi vet alle at trening er svært gunstig for helsa. Uansett om det er løping, svømming, styrke, sykling eller ballspill. Det viktigste er at man holder kroppen frisk. Man behøver ikke, og bør ikke, trene altfor mye for å komme i god form. Det man spiser spiller også en rolle for resultatene.
I denne artikkelen skal vi ikke gå inn på alle de forskjellige måtene å trene på. Det ville blitt litt av en artikkel, da det er så uendelig mange kategorier for forskjellige typer trening. I stedet ser vi nærmere på hvordan restitusjon kan gjøre at du kommer raskere i bedre form.




Restitusjon

Det er ingen tvil om at treningsmengde har noe å si, men om du trener for mye, vil du pådra deg skader, og treningsmengden vil dermed gå ned igjen. For å øke treningsmengden er er det derfor ekstra viktig med restitusjon.


Vi alle vet hvordan vi beveger oss i form av gåing, jogging eller løping. Kanskje har man ikke trent på en god stund og setter i gang med økt etter økt hver eneste dag. Muligens til og med et ganger om dagen.


Når man først setter seg et mål er det tross alt lett å bli ivrig. Det vil føles godt fysisk og psykisk, selv om man er svært sliten og kjenner blodsmaken i munnen.


Hvis man ikke restituerer godt nok kan kroppen finne på å si stopp. Det er nok flere av oss som har opplevd å møte veggen på denne måten. Derfor kan vi ikke si nok hvor viktig det er at kroppen får hvile. Spesielt hvis du nettopp har satt i gang med trening igjen, men også hvis du har trent en god stund. La oss dykke litt dypere i hvordan du kan hjelpe kroppen din å restituere.

Slik restituerer du bedre

Det er flere måter å restituere på etter en knallhard trening. Nedenfor finner du nøklene for god restitusjon.


Bevegelse

Ja du leste riktig. Det er viktig å bevege seg etter en skikkelig treningsøkt. Det er ikke feil å ta det med ro eller sette seg ned i sofaen. Men senere på dagen er det lurt å ta seg en gåtur, tråkke lett på sykkelen eller ta seg en rolig svømmetur. Det viktigste er at du ikkebelaster kroppen alt for mye, da den allerede har gitt alt.

Hvile

Du vil ikke få de samme resultatene om kroppen ikke får riktig dose med hvile. Dette definerer vi som i form av avslappning, enten om det er i senga eller om det er i sofaen. TV titting, casinospill (du kan finne de beste casinoene http://www.nye-casino.org/nettcasino/) eller en god bok vil være flott restitusjon.


Søvn

Som du kanskje vet, så brytes musklene ned når man trener. Detteer grunnen til at det er viktig med restitusjon. Det vil derfor ikke bare hjelpe å slappe av, men også det å få rikelig med søvn. Ikke bare sove lenge, men også sikre søvn av høy kvalitet.


For å øke søvnkvaliteten lønner det seg å slå av skjermer (TV, mobiltelefon osv.) sent på kvelden, på den måten får kroppen produsert melatonin, noe den ikke gjør når du bombarderer den med blått lys. Et alternativ for deg som er glad i å sitte foran skjermer om kvelden kan være å skaffe seg et par briller som filtrerer ut blått lys.


Hvis du er en av mange som sliter med å sovne når du først har lagt deg i senga, finnes det en rekke tips for å løse akkurat dette.


Et av de er å praktisere meditasjon hver dag. Start med 1 minutt og jobb deg videre. Etter å ha praktisert meditasjon i en periode vil det være mye lettere å stenge tankene ute når du legger deg i senga.


Valgene man tar i løpet av dagen vil også påvirke søvnen om natta. For eksempel har koffein en halveringstid på 5 til 8 timer, og hvis du har koffein i kroppen når du legger deg vil søvnkvaliteten bli dårligere. Selv de som tok koffein 6 timer før leggetid fikk redusert søvnen sin med 1 time i gjennomsnitt.


Å bli eksponert av sollys i løpet av dagen (jo tidligere jo bedre) er med på å sørge for at kroppen produserer mer melatonin på kvelden. Om du ønsker å sette deg inn i hvordan du kan sove bedre kan du sjekke ut Sleep Smarter av Shawn Stevenson.

Til slutt

Som du sikkert har forstått så er restitusjon noe vi virkelig mener er viktig i prosessen for å komme i form med trening. Det viktigste er ikke å trene masse i løpet av kort tid, men heller det å holde det gående og få det til å bli en livsstil. Derfor må du sørge for at du tar vare på kroppen din når du trener, men også når du ikke trener -i form av restitusjon.





Få de beste tipsene rett i innboksen!


Les også